Veranderen van ideale lezer

Jolanda Pikkaart, schrijfcoach, leerde mij dat je vooral moest schrijven voor een ideale lezer. Ik begon aan mijn Nanowrimo-project al voor ik haar woorden hoorde. Mijn ideale lezer was vaag. Ik richtte mijn boek aan iemand, waarvan ik wist dat een lezer (wie?) het grappig zou vinden om zich mee te identificeren. Het begin van het boek schreef ik vlot en met veel plezier. Ik dacht een toverformule te hebben gevonden, want de woorden vlogen over het scherm. Na 12000 woorden richtte mijn belangstelling zich meer op het schrijven van korte verhalen. Het boek bleef liggen. Het schrijven van korte verhalen was succesvol. Ik had veel inspiratie en ik werd genomineerd en ik won. Ik schreef het ene verhaal na het andere en de wedstrijden raakten op.  Nanowrimo kwam eraan. Het afschrijven van mijn boek zou gebaat zijn bij meedoen. Ik kondigde aan dat ik meedeed aan Nanowrimo, op Facebook en op fora waar ik lid was. Nu had ik een stok achter de deur en ik ging met goede moed verder met mijn toverformule. De eerste week ging boven verwachting goed. De ideeën bleven stromen en zo ging het tot 25 k. Opeens stoorde ik me aan wat ik schreef en dacht dat het zo niet door kon gaan tot het einde. De ideeënstroom droogde op en ik verviel in herhaling. Toch schreef ik verder, want ik had een formule.

Vanmiddag dacht ik na over het einde. Ik wil ergens naartoe schrijven. Ik bedacht een premisse waar naartoe ik kon schrijven. Terwijl ik op een forum schreef over mijn ervaring, realiseerde ik me dat ik in conflict ben over de ideale lezer. Had ik in het begin een lezer in gedachten, deze veranderde gaandeweg in een ander type lezer. Nu is het niet de bedoeling dat ik mijn hele verhaal eerst herschrijven ga om verder te schrijven. Ik ga het eerst afschrijven, waarna ik misschien het hele boek weer om ga gooien. Dit doet me denken aan Renate Rubinstein, haar manier van schrijven die ze bespreekt in ‘Het geheim van de schrijver’ Zij gooide rustig tot acht keer toe een verhaal helemaal om. Het is me nog niet gebeurd dat ik een verhaal compleet op zijn kop gooide. Ik ben eerder blij met het besluit dat ik voorlopig zo verder ga en later ga herschrijven.

Nog een mogelijkheid is dat ik het conflict behoud als interessant gegeven.

2 thoughts on “Veranderen van ideale lezer

  1. Ik hoop dat je eruit komt… ik weet dat je schrijft als ik (zonder vooropgezet plan), maar er zullen toch gaandeweg het schrijven enkele mogelijke verhaallijnen in je hoofd ploppen.

    Liked by 1 person

    1. Op dit moment kies ik voor het experiment omdat dat me het meest interesseert. Ik kan me later altijd nog aanpassen aan een uitgever.

      Like

Leave a Reply

