Drijfveren en emoties

Tijdens Nanowrimo was ik verontwaardigd. Alweer een antisemitisch incident in het nieuws op Facebook maakte me kwaad. Ik opende mijn Nanowrimo-document en wilde verder schrijven waar ik gebleven was, maar mijn gevoel voor onrechtvaardigheid sputterde tegen. Eerst wil ik aan het woord, zei het. Mijn verhaal liet het toe, dus ik schreef een alinea over politiek om daarna verder te gaan met de grotere lijn van mijn betoog. Nog steeds beïnvloedde mijn opgerakeld gevoel mijn schrijven. De zinnen klonken verdrietig en boos.

Naast emoties en gedachten konden drijfveren met mijn verhalen aan de loop gaan. Zo graag iets willen delen, of aardig over willen komen, of iets uit willen leggen dat dit mijn oorspronkelijke opzet verdreef. Ik kon twee dingen doen: de lijn van mijn verhaal braaf volgen of ingaan op mijn eigen behoefte. Als experiment koos ik voor de tweede optie.

2 thoughts on “Drijfveren en emoties

  1. Je hebt een goede keuze gemaakt, want wanneer je gevoel legt in het schrijven wordt het krachtiger en kom je dichter bij de schrijver. Dat maakt schrijven interessant.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

