Voor wie schrijf ik?

Gisteren raakte ik in discussie over voor wie je schrijft. Schrijf je voor je eigen plezier, of schrijf je voor de lezer van een bepaalde uitgever? Ik merkte dat ik mijn Nanowrimo steeds meer voor mezelf schreef. Misschien had ik ochtendpagina’s moeten schrijven om daarna met een leeg hoofd voor de lege bladzijde plaats te nemen. Als ik korte verhalen schrijf, lukt het me goed me in de lezer te verplaatsen en probeer ik ook rekening te houden met het register, met leesplezier. Bij lange lappen tekst vind ik dat lastiger. Drijfveren zoals schrijven voor mijn eigen gemoed, ijdelheid, trots, mijn ervaringen willen delen nemen het verhaal over. Ik maak het zo bont dat ik met mezelf daarover in discussie ga. Nu weet ik niet meer voor wie ik schrijf. Voor andere schrijvers? Voor welke lezer verbonden aan welke uitgever? Bepaalt de uitgever wat een lezer leest?

Ik krijg zin om weer korte verhalen te schrijven. Heerlijk overzichtelijk, en als ik als schrijver inbreek in het verhaal, heb ik geen ruimte om me lang te misdragen.

Leave a Reply

