Stephen King en verjaardagen

Vandaag word ik vijftig. Stephen King houdt niet van verjaardagen, schrijft hij in ‘On writing’, zijn schrijfboek. Op verjaardagen kun je moeilijk schrijven, de omgeving verwacht dat je gezellig en sociaal doet met familie en vrienden. Zo ook op andere feestdagen. Stephen wil iedere dag schrijven. Zo heeft hij al de boeken geschreven waarmee hij zo beroemd is geworden. Ik ben in eerste instantie moeder, maar soms is dat omgekeerd, dan ben ik in eerste instantie schrijver. Dat is soms best verwarrend, zoals op een verjaardag. Vooral als je, zoals ik, een sterke noodzaak voelt te schrijven. Stephen lost dat op door toch ‘s ochtends te schrijven. Ik denk dat de verjaardag dan ten onder gaat aan het lezen wat hij iedere dag in de middag / avond doet. Want naast schrijven leest hij iedere dag. Vandaag word ik vijftig en ik heb vorig jaar mijn honderdste kortverhaal geschreven. Maar als ik heel eerlijk ben, is er niets dat zo indrukwekkend is als de geboorte van mijn eerste kind. Dus nu gauw even de vloer vegen.

4 thoughts on “Stephen King en verjaardagen

Leave a Reply

