Inspiratie opdoen

Af en toe het schrijven laten voor wat het is en erop uit gaan om kunst te bekijken of naar muziek te luisteren is een manier om te zorgen dat de beelden en gedachten blijven stromen. Ik ga dan ook vandaag de kunstroute in Bergen (NH) bewonderen, met de kinderen. Tijdens de reis ga ik verder lezen in ‘Als op een winternacht een reiziger’ van Italo Calvino. Een verhaal waarbij de verhaallijn voortdurend onderbroken word. Inmiddels zit ik echt in het verhaal en stoor ik me er niet meer aan dat telkens een verhaal begint en onderbroken wordt. Is het niet levensecht, dat telkens verhaallijnen in mijn eigen leven geïnterrumpeerd worden? We verliezen geliefde vrienden en familie, verkozen partijen veranderen wetten, ziekte, inbraak, ongeluk, ontslag van collega’s, het leven is niet zo stabiel als we zouden willen. Wat wel stabiel is, is een schilderij. Eenmaal geschilderd blijft het onbeweeglijk in de tijd, terwijl de toeschouwer telkens verandert.

Leave a Reply

