Zwakke plekken en Sterke kanten

Online kun je her en der schrijftips vinden voor het schrijven van korte verhalen. Maar het is handig om te weten waar je zwakke en sterke punten zijn, want dan kun je gerichter zoeken naar tips en informatie. Welk perspectief gebruik je vaak? Is je schrijfstijl in orde? Heb je moeite om een vorm te vinden voor je verhaal? Of verzin je met moeite plots? In het Grote Schrijf-doe-boek van Louis Stiller staan veel oefeningen in allerlei genres zodat je kunt zien wat je gemakkelijk afgaat en waar je meer oefening nodig hebt. Soms worstel je echter met een verhaal terwijl het resultaat goed is. Moeilijk betekent niet dat het jouw genre niet is.

Je kunt natuurlijk ook een schrijfcursus doen. Dan is het handig om aan je zwakke kant te werken. In mijn geval kreeg ik als feedback van een redacteur van een literair tijdschrift dat mijn verhaalidee goed was, zo ook de vorm, maar dat mijn schrijfstijl krachtiger kon. Ik las schrijfstijlboeken en gaf me op voor een cursus. Ontdek je eigen stijl is een cursus van Schrijven Online waarmee je direct aan je schrijfstijl werkt. Het kost niet veel en je krijgt er vier lessen voor, inclusief feedback van Eisso Post. Zijn feedback is to the point, gaat niet over taalfouten maar echt over je schrijfstijl. Na de cursus weet je ook hoe je verder kunt werken aan je schrijfstijl en ben je je bewust van je sterke punten. Ik raad bovendien aan om na verloop van tijd het cursusmateriaal weer eens door te nemen evenals de feedback die je kreeg, want kennis moet je bijhouden en het is nog leuk ook om terug te lezen.

Leave a Reply

