Ode aan oma: schrijfwedstrijd over dementie

Er is een schrijfwedstrijd uitgeschreven over dementie. De oproep staat op de site van Lebowski, maakte iemand mij attent. Ik pakte mijn pen en begon het beknopte (400 max) verhaal van mijn ene oma te schrijven. Terwijl ik bezig was, bedacht ik dat ik ook over mijn andere oma wilde schrijven. Nu heb ik twee verhalen en ben vergevorderd met het polijsten, maar heb geen zin om te kiezen welke ik in ga zenden. Beide verhalen zijn ontroerend, ook als bij de ene het thema van vergeten anders is uitgepakt dan bij het andere. De ene dementie is de andere niet, heb ik geleerd. Vaak als ik schrijf, leer ik. Door de opmerkingen van proeflezers word ik geconfronteerd met mijn keuzes. Soms een klein ding, zoals dat mijn focus ligt bij mijzelf en opeens mijn zus in beeld komt. Soms een groter ding, dat het verhaal meer over mijn verwerking lijkt te gaan dan over de verwerking van mijn oma. Daar is een reden voor: ik wil niet zomaar invullen voor mijn oma.

One thought on “Ode aan oma: schrijfwedstrijd over dementie

Leave a Reply

