Conflict in je verhaal schrijven

Een veel gehoord advies is om een conflict in je verhaal te schrijven als basis voor de spanning. Je roept er vragen mee op waardoor de lezer door wil lezen. Op dit moment schrijf ik een kort verhaal. Ik weet al wat er gebeuren moet, want mijn verhaal is uit het leven gegrepen. Echter er is geen duidelijk conflict omdat ik emotioneel geen afstand heb tot de situatie. Er is iemand gestorven en ik vind dat het belangrijkste van het verhaal. Als ik meer afstand zou kunnen nemen, zou ik het verhaal technischer kunnen bekijken en zien waar het conflict verhaaltechnisch ligt en welk perspectief ik het beste kan kiezen. Nu word ik gedreven om het verhaal precies zo op te schrijven zoals ik het voel en daarop mijn keuze van details en handelingen te baseren. Ik kijk naar de dode persoon en niet naar de handelende personages. Ik neem geen vrijheid om met het verhaal te spelen en voor een mooi verhaal te kiezen. Een oplossing kan zijn om te wachten tot ik me niet zo betrokken meer voel. Een andere is mezelf ertoe zetten zakelijk naar het verhaal te kijken. Per personage het perspectief uit te schrijven, bijvoorbeeld. Wat wil A, wat doet A, wat wil B en zo voort. Nog een manier is alle handelingen in een tijdslijn plaatsen in een schema. Dan wordt in een oogopslag duidelijk hoe de spanning verloopt en hoe je dat kunt corrigeren.

6 thoughts on “Conflict in je verhaal schrijven

  1. Als ik schrijf, of het nu een gedicht is of een kort verhaal, schrijf ik wat er binnen komt. Ik ben zelf totaal niet bezig met technisch schrijven of verantwoord schrijven volgens bepaalde regeltjes. Schrijven doe ik vanuit mijn hart. Als ik ergens nog te dichtbij betrokken ben, kan het voorkomen dat ik een paar weken moet wachten om over het gebeuren te kunnen schrijven. Ik wens je desondanks succes met je verhaal en verwerking.

    Liked by 1 person

    1. Dank je Irma, ik schreef dit van de week en ik merk dat ik nu al de gewenste afstand heb bereikt. Misschien dat het letterlijk afstand nemen door het hele land af te reizen daartoe heeft bijgedragen.

      Liked by 1 person

    1. Dat doe ik ook wel in principe, alleen kan mijn editor tijdens het schrijven inbreken in het proces door kritiek te leveren. Resultaat is dat ik ophoud met schrijven en twijfels toeslaan. Dan is het zaak om het weer op te pakken. Overigens, als ik langer aan een verhaal werk, levert het ook betere resultaten op.

      Like

  2. Hoe herkenbaar.
    Ik had het heel sterk met ‘Kleine moeite’, het verhaal dat nu op de wedstrijdsite van Editio staat.
    Een vriend vertelde me over zijn moeder en de nieuwe vrouw van zijn vader. Ik wilde er direct een verhaal over schrijven, maar dat lukte niet. Zijn ontroering zat mij in de weg. Een paar maanden later lukte het ineens wel. Blijkbaar was het nodig eerst een paar stapjes achteruit te zetten om het conflict invoelbaar te maken.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

