Ik moet iets bekennen…

Mijn angst dat HeelNederlandSchrijft niet op twee gedachten kan hinken, bleek ongegrond. Je kunt blijkbaar zowel alle willekeurige schrijvers in de bloemetjes zetten als het niveau bewaken, iets dat me bij voorbaat tot mislukken gedoemd leek, hebben ze toch voor elkaar gebokst. De twee prijswinnende verhalen zouden niet misstaan in een literaire bundel. De tweede winnaar herkende ik van City2cities – eerst zijn schrijfstijl, daarna zijn persoon – en de Baarnse Literatuurprijs.

Het leuke van de opzet van de avond was dat je na afloop twee consumpties kreeg in een aangenaam ruime gelegenheid, zodat je elkaar zomaar kon aanspreken. Ik liep dus naar Hein van der Schot om hem te feliciteren met zijn prachtige verhaal waarin ik de toon en het ritme zo geweldig vond. Hij bleek geïnspireerd door Kafka. Ook de eerste prijswinnaar feliciteerde ik, Gert-Jan van den Bemd met zijn winnende verhaal waarvan het beeld van een vliegende zwaan een vrouw tot zwijgen bracht. Beide winnaars kenmerkten zich door beheersing van toon, ritme en beelden.

De organisatie produceerde twee bundels, één met een selectie van vijftig verhalen en één met alle verhalen. Alle bezoekers kregen de eerste in een goodiebag.

Mijn korte verhaal over mijn reis naar Frankrijk, dat een dierbaar autobiografisch mini-verhaal is, is dus gepubliceerd, al is het niet winnend. Mijn oma zou het prachtig gevonden hebben. Ze zou er helemaal voor zijn dat iedereen een kans krijgt gepubliceerd te worden, iedereen, ongeacht rang, stand, afkomst, geschiedenis en in de laatste plaats kunde. Ze kan er niets meer over zeggen, want ze is honderd en dement.

Jammer was het dat Conny Hogendoorn er niet was, want haar verhaal werd voorgelezen en haar liedje werd gedraaid. Ik heb me plaatsvervangend maar ontroerd gevoeld…

Het ontmoeten van nieuwe schrijfvrienden en bijhorende gesprekken maakte de ontspannen avond nog aangenamer dan hij al was.

6 thoughts on “Ik moet iets bekennen…

  1. Hoi Odile, een mooie beschrijving van gisteravond. Ik heb er slechts aan toe te voegen dat ik graag mijn huis voor je heb open gesteld en ik ons gesprek thuis, met een wijntje, als erg prettig heb ervaren. Merci.

    Liked by 1 person

    1. Dank je voor je gedichten, Irma. Zelden las ik zo’n krachtige boodschap zonder dat het vervalt in sentimentaliteit.
      Ik kijk uit naar je bundel en jouw boeken.

      Like

  2. Even werd gedacht dat ik er niet was, en dat dacht ik ook totdat ik ineens doorhad dat ik er wel bij was, zij het dan als publicatie in beide bundels 🙂

    Like

    1. Gefeliciteerd! Jammer dat we je niet in den lijve tegengekomen werden. Nu heb ik me geen moment verveeld, Irma, Ellie en Thijs zijn prima gezelschap en zelfs tijdens het roken buiten heb ik gesprekken aangeknoopt.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

