Praten over schrijven.

Er is niets leuker dan praten over schrijven. Schrijven over schrijven is leuk, ook chatten over schrijven doe ik. Mijn familie lacht als ik weer eens genomineerd ben. Ongegeneerd over schrijven praten kun je met schrijfvrienden op een uitreiking, maar iedere week via skype of telefonisch overleg voeren is iedere week een summum. Ik merk dat ik ontspan en allerlei inzichten formuleer, spontaan gaan de gesprekken van het ene punt van aandacht naar het andere. Het is heerlijk om te delen, discussiëren, dieper in te gaan op een verhaal, twijfels en angsten te benoemen of in de roes te zijn… Geen onderwerp voor jezelf te hoeven houden. Je kunt je planning bespreken en bijstellen. Een stok achter de deur.

Mijn familie wil wel een en ander aanhoren, maar het is niet hun hobby, dus ik krijg sporadisch – alleen als het zo uitkomt – respons waar ik wat mee kan. Nee, dan het schrijfoverleg dat ik zojuist heb opgericht. We buitelen over onze gedachten en inspireren elkaar. Het is kruisbestuiving en ik hoop dat de deelnemers lang gedreven zijn.

Leave a Reply

