HeelNederlandSchrijft en Shakespeare

Wat wil ik van HeelNederlandSchrijft weten? Het is een nieuw podium en ik weet nog niet wat hun insteek is. Volgens een criticus van schrijfwedstrijden, ik weet niet of ik zijn / haar naam in mijn blog mag noemen, spelen veel juryleden van wedstrijden op safe en kiezen een winnend verhaal dat zoveel mogelijk mensen mooi vinden. Dus niet een verhaal dat zeer goed geschreven is maar een risico neemt, wat betreft inhoud, vorm of techniek. Literaire epistels eindigen dan niet per se hoog. Er mogen geen dubbele lagen zijn en het is niet de bedoeling dat het tot denken beweegt. Shakespeare zou dan niet winnen, mocht hij inzenden, concludeer ik dan. Misschien valt het mee met HeelNederlandSchrijft, al doet de naamgeving van de site inderdaad vermoeden dat een geselecteerd verhaal vooral toegankelijk moet zijn. Ik schrijf het liefst een verhaal dat een puzzel is, waar je als lezer iets verder over nadenkt. Zoals mijn verhaal voor de Baarnse Literatuurprijs een vraag stelt of verhalen steeds meer spectaculair geweld moeten bevatten. Het staat er niet letterlijk.

Ik ga morgen naar de uitreiking en vraag me af wat de bedoeling is van dit podium. Heeft mijn schrijfvriend, de criticus, gelijk of valt het mee?

Leave a Reply

