Workshop van Kelly Meulenberg

Kelly Meulenberg is coach en bood vorige week een online workshop van een week aan met aan het eind een coachingsgesprek.

Ze heeft een fijne stem. Ik luisterde aandachtig naar de onderwerpen in de lessen en kreeg zin om te schrijven. Ik keek uit naar het afrondende gesprek.

Waarom zou je een coach benaderen? Je hebt inmiddels al het een en ander geschreven en je weet al iets van schrijftechniek. Wel, praten over schrijven is iets anders dan erover schrijven of het schrijven zelf. Afstand nemen en erover praten helpt anders dan schrijven om je gedachten te ordenen. Een schrijfcoach heeft als het goed is een uitgebreide koffer vol tips en trucs en weet waar verhalen vastlopen en hoe je dit vlot kunt trekken. Bovendien is dat ene schrijfregeltje misschien net niet van toepassing op jouw verhaal. Of je hinkt op twee gedachten en de schrijfcoach wijst je daarop. In een gesprek kan een coach gericht doorvragen waar de schoen wringt en advies op maat geven.

Het coachingsgesprek verliep heel soepel. Kelly stelde vragen, vroeg door en deed suggesties. Ik kon mijn hete hangijzer bespreken. Waar ik worstelde met een verhaal deed ze een paar suggesties over de wil van de verschillende personages. Ik bedacht dat ik van ieder personage wil uitschrijven wat ze willen. Ze opperde dat ik er dan achter zou komen wat een personage wel of juist niet zal doen. Helemaal de bedoeling van een coachingsgesprek dat je meteen zin krijgt om verder te werken aan een verhaal doordat je je obstakel weet aan te pakken. Ik merkte dat ik actief en op volle toeren na ging denken. Ik kreeg zelf het idee om Remco Campert eens te lezen. Ze pakte een boek uit haar kast. Het gesprek verliep zo vlot dat we al snel door al mijn vragen heen waren. We spraken nog over het manuscript waar ik mee bezig ben. Mijn sterke punten zag ik nog eens bevestigd, nu ben ik enthousiast. Na afloop stuurde ze nog wat informatie waar ik naar vroeg.

Dank je wel, Kelly Meulenberg.

2 thoughts on “Workshop van Kelly Meulenberg

Leave a Reply

