Over winnen en herschrijven

Waarom goed schrijven niet betekent dat je schrijfwedstrijden wint, is een artikel van Rosalinde Markus. Als jurylid en schrijfster deelt ze haar mening over de kwaliteit van je verhaal en het verband met winnen. Laat ik eens advocaat van de duivel spelen en het niet zo populaire standpunt innemen dat er toch echt wel verschil is in kwaliteit. John Vorhaus, beroemd schrijver van scenario’s voor komedie in Amerika zegt het zo: als je een aardig verhaal schrijft, zit je op een heuveltop en kijkt naar de berg. Wil je echt een zeer goed verhaal schrijven, dan moet je van je heuveltop afdalen, door de vallei en de berg opklimmen. Op dit moment heb ik een aardig verhaal geschreven op basis van een idee. Ik kan nu gemakzuchtig op een heuveltop gaan zitten en me verblijden. Of ik ga het grondig herschrijven met moeite en mezelf pijnigen met diep nadenken en puzzelen tot ik boven aan de berg kom. En ach, misschien is er een nog hogere berg daarachter. Ik kan hem hier vanuit niet zien.

One thought on “Over winnen en herschrijven

  1. Overigens kun je klikken op het artikel van Rosalinde Markus om het te lezen. Interessant hoe een jurylid tegen wedstrijden aankijkt.

    Like

Leave a Reply

