Een ongekroond verhaal

Voor elk genomineerd of winnende verhaal zijn vele ongekroonde verhalen. Zijn ze dan niet goed? Oordeel zelf…

De wraakzuchtige koffieboon

Vieze energiebespaarder, wat doe je in mijn kopje?

Tik. Tik. Tik. Zie je niet dat ik stuiter van woede?

Ik ben dan wel een koffieboontje, maar een heilig boontje ben ik niet. Ik ben het mijn vermorzelde vader verplicht mijn stem te verheffen. Kuch. U bent allen tezamen gek!

Tikkerdertikkerdetikkerdetik.

Niet lang geleden werd ik van mijn sterbladige struik geplukt en met geweld uit mijn beschermende pit gehaald. Precies zoals jullie met de aarde omgaan: met ruw geweld. Ook planten jullie ons over de hele planeet, overal kortwieken jullie onze moederplanten en smijten jullie ons samen in grote balen om elders vermorzeld te worden voor jullie eigen gerief. Dit is tekenend voor hoe de mens omgaat met de natuur: in alle uithoeken zoeken jullie naar ons, planten en stoffen die uw leven kunnen verbeteren, zonder mij ooit te raadplegen. Ik mag er slechts zijn om van te genieten.

Tik. Tikketik. Tik. Tikketik. Tik. Tikketik.

Eigenlijk zijn jullie erg oraal. Alles moet door het mondje. Dat ik dan een deel van jullie lichaam word en medeplichtig zal worden gemaakt aan het in stand houden van deze cyclus, daar staan jullie niet bij stil. Als mijn essentie iets te zeggen zou hebben, zou ik jullie niet actief maken maar sloom. Te sloom om alle kolen op te stoken, om aardgas uit de aardschoot te zuigen en nog meer van dat soort. Maar ik kan mezelf niet veranderen, ik maak jullie juist kwiek. Ik hoef mezelf ook niet te vergiftigen, dat doen jullie met pesticiden. Wel, ik voel me behoorlijk verpest! Ik heb in de grote baal mijn wraak overwogen, ik zei al, een heilig boontje ben ik niet. Velen zullen mij volgen.

Tik tak. Tik tak. Tik tak.

Ik krijg het apezuur van jullie! En dat zullen jullie proeven ook.

Leave a Reply

