Sympathieke prijsuitreiking Baarnse Literatuurprijs

De prijsuitreiking vierde haar vijfjarig bestaan met de uitreiking van een bundel met daarin twee verhalen van mijn favoriete auteur Mike Jansen. De burgemeester Roël kreeg het eerste exemplaar uitgereikt.

De organisatoren waren erg sympathiek, niet alleen voor de winnaars waaronder de eervol vermelde jeugdige winnares Anne, maar ook voor de genomineerden. Mijn verhaal Spoiler kreeg zoals een paar andere verhalen lof en commentaar. Ook de genomineerden kregen de bundel uitgereikt en een envelop met een exemplaar van de krant en een juryrapport. Bovendien werden we ontvangen met trompetgeschal, in spanning gebracht met de fluit en uitgezongen tijdens de nazit door een mannenkoor.

De winnaars kregen ook ieder een grote bos bloemen en een tas vol boeken. De tweede winnaar sprak zijn dank uit voor dit podium voor korte verhalen. Ik ben het met hem eens dat het fijn is dat dit podium bestaat en dankbaar voor alle inspanning die daarvoor gedaan zijn.

Ik kreeg een microfoon voor mijn neus of ik wel wilde zeggen waarom ik schrijf. Ik antwoordde ‘expressiedrang’. Of ik dan soms ook musiceerde of tekende. Behoorlijk zenuwachtig zei ik dat ik teken. In feite heb ik piano gespeeld en theater gespeeld, met daarbij zang en met krijt getekend en geaquarelleerd. Maar het lukte me niet zo precies te zijn.

Ik hoop dat deze literatuurprijs lang mag bestaan, aan de inzet van de organisatie zal het niet liggen. De jury was zo goed om voor alle genomineerden een juryrapport te schrijven, een alinea groot. Ik denk dat ik hem hier ga publiceren, samen met mijn verhaal.

Na afloop sprak ik nog plezierig met een schrijfvriend (gedichten en columns) en journalist. Ik merk dat gesprekken met schrijfvrienden het meest waardevol voor mij zijn, omdat het fijn is inhoudelijk over verhalen te kunnen praten. Dank Mike voor de leestip voor een ander project.

Voor wie niet genomineerd is, volgend jaar is het thema al bekend: ‘de oproep’. Wie weet?

2 thoughts on “Sympathieke prijsuitreiking Baarnse Literatuurprijs

Leave a Reply

