Ridderlijk omgaan met kritiek

Volgens boekfluisteraar Carbo (‘Succes met je boek’) leer je met uitgevers omgaan door eerst om kritiek te vragen. Het vragen om feedback, het liefst van mensen om me heen die iets met schrijven te maken hebben, leert me hoe ik met mijn emoties omga: teleurstelling, irritaties, blijheid, angst… en zorgt ervoor dat ik erover kan praten, oftewel mijn emoties en gedachten formuleren. Het valt niet altijd mee om mee te doen met wedstrijden. Soms word ik overvallen door het podiummonster of door plotziekte. voel ik een diepe teleurstelling of ben gewoon onzeker. Als ik feedback krijg die een sterk gevoel in mij oproept, ben ik echter meester van mijn gedrag, dat is wat ik ridderlijk omgaan met kritiek noem. Freud noemt de lagere driften het id, en het ego is als een menner van het paard id dat losgeslagen op hol kan slaan. Het kan mis gaan als het ego geen oog heeft voor de belangen van anderen en alleen op het id gericht is, zoals wel gebeurt als je heel boos bent of in paniek raakt. De leukste les Psychologie vond ik de les over de win-win onderhandeling. Dat vond ik heel inspirerend voor mijn omgang met anderen. Proberen iedereen het zijne te gunnen en zelf ook vooruitkomen. Als ik pijnlijke kritiek krijg, denk ik dan ook dat het goed voor me is. Kan ik met dat id worstelen. Het is een les voor als – als – ik ooit een uitgever vind. Of een slechte recensie moet incasseren.

Leave a Reply

