Lijnenspel

Als ik een verhaal schrijf, zet ik lijnen uit. De bedoeling is dat deze lijnen door het verhaal heen gevlochten worden en ergens samenkomen. Dit kan zeer star, gestructureerd of organisch, eclectisch, los… Bij mijn zeldzame pogingen om SF te schrijven merkte ik dat de lijnen me zo in beslag namen dat mijn personages weinig ruimte kregen.

Soms schrijf ik daarentegen zo dat er weinig actiefs gebeurt. Dan gebeurt alles in mijn personages. Of in de omgeving.

Het overkomt me dat ik zin krijg om met de lijnen te spelen. Te onderbreken, in te breken in het verhaal, een onverwachte lijn erin te schrijven. Misschien is het mijn kolderieke ik die dat wil.

Ik kan opstandig worden als ik alleen een saaie plot verzin.

2 thoughts on “Lijnenspel

  1. Zoekende heet dat ;-). Mijn advies: niet teveel piekeren, maar schrijven. Net zolang totdat het af is. Schrappen en herschrijven is voor later. Anders gaan er teveel dingen door elkaar heen lopen en stroomt je schrijversbrein over. Tenminste, zo werkt het bij mij.

    Liked by 1 person

    1. Dank je Irma, voor de tip. Ik doe vaak wel van alles door elkaar, maar kan ook gerust later een verhaallijn toevoegen in een verhaal omdat ik een ingeving daartoe kreeg. Vaak pieker ik uren van tevoren zodat het in mijn hoofd klopt en het schrijven gaat dan snel.

      Like

Leave a Reply

