Essay schrijven

Op Schrijven Online staan artikelen waarom schrijven gezond is, dat ga ik hier niet overdoen. Een andere reden om te schrijven is dat het een goede tijdsbesteding is in de zin dat het een bezigheid is die niet veel geld kost, je leven verrijkt, niet gebruik maakt van veel grondstoffen en dus een duurzame menselijke activiteit is. Schrijven kun je over alles wat je waarneemt maar ook over het ontastbare. Je kunt struikelen over onderwerpen waardoor je brein crasht als een computer.

Als ik meedoe aan schrijfwedstrijden is het iedere keer weer omschakelen naar een andere opdracht. Van reisverhaal naar liefdesbrief, van eco-verhaal naar micro-fantasy. Nu ben ik bezig met een essay schrijven en merk dat ik kwijt ben wat mijn docent Frans daar ook alweer over zei. Iets van lijn in je betoog, voors en tegens, een conclusie. Ik merk dat ik vrij associatief te werk ga. Uit de ene gedachte ontspruit de andere en het geheel probeer ik dan aan elkaar te breien. Ik merk dat ik graag een essay schrijf om gedachten die sluimeren naar boven te halen.

Bij een essay heb ik geen idee wat de concurrentie schrijft. Ik ken de wereld van het essay schrijven niet. De enige houvast die ik heb is het boek van Louis Stiller, maar het is alweer een jaar geleden dat ik dat las. Destijds vond ik het dan weer lastig omschakelen naar verhalen. Schrijven is dus ook jezelf leren kennen, emoties hebben zoals teleurstelling, onzekerheid en twijfel. Daar kun je dan weer over schrijven.

Leave a Reply

