Vooruitgaan met taal

Zoals een deel van jullie al weten ben ik van oorsprong Franstalig. Ik heb nog geen uur les gehad in het Nederlands waardoor mijn zinswendingen soms een beetje vreemd zijn. Vorig jaar brak me dat op en als reactie ben ik nog meer gaan schrijven en ben ik dankbaar met proeflezers gaan werken. Ik heb ook schrijfstijlboeken geraadpleegd en mij door Nederlandse grammatica geworsteld. Ik heb trial and error gepleegd, door fouten te maken en deze te verbeteren. Op mijn leeftijd, bijna vijftig, leer je niet zo snel als op jongere leeftijd. Dus de woordvolgorde bleef lange tijd iets dat ik niet aanvoelde. Nog lees ik onzeker zinnen terug en kan maar geen keuze maken waar het werkwoord te plaatsen, de boeken en de verbeteringen door proeflezers ten spijt. Toch merk ik dat ik mijn teksten langzaam maar zeker met minder verbeterde taalfouten terugkrijg. Misschien ligt het aan het weer? Ik hoop dat ik toch door veel te schrijven en te verbeteren vooruit ben gegaan. Dat is ook een opsteker voor alle anderstaligen, dat er hoop is dat je je taalachterstand op latere leeftijd kunt inhalen. Ik werd toen ik achttien was in de kroeg uitgelachen om mijn kromme Nederlands, en nu win ik weleens een schrijfwedstrijd.

2 thoughts on “Vooruitgaan met taal

  1. Het is zo herkenbaar, het inhalen van een taalachterstand. Zelf ben ik ook nog vaak onzeker over mijn Nederlands, maar merk ik ook dat ik gaandeweg minder fouten in het schrijven maakt. Alleen, mijn zinsopbouw is nog vaak te ‘Afrikaans’. Blijven oefenen, blijven schrijven en zo komen we er wel!

    Liked by 1 person

    1. Het geeft ook smaak aan je taal, EWA. Die zinsopbouw is bij mijn verhalen ook hardnekkig. Ik voel de taal anders aan dan anderen.

      Like

Leave a Reply

