Verhaal in wording

Ditmaal schrijf ik een verhaal voor een literair tijdschrift. De opdracht luidt ‘conformisme’. De opdracht is omkleed met een betoog op de site van het blad. Ik pieker wat volgens mij conformisme is en probeer dit zo concreet mogelijk voor me te zien. Ik zie mijn personage in huis rondlopen en denken. Ik begin met schrijven, de ene zin na de andere. Ik loop rond in huis en rommel in de tuin. Alweer komt er een idee boven. Ik loop naar de computer en schrijf het erbij. Ik schrijf en wis, ik verander een woord. Ik voeg iets toe. Ik denk na. Ik herlees. Ik schrijf. Ik maak alinea’s. Ik verander een zinsdeel. Ik schrap. Ik schrijf.

Het verhaal is af. Ik herlees het. Is alles in de verleden tijd? Dat ene woord klopt niet helemaal. Ik twijfel vreselijk. Is dit verhaal wel iets? Ik verander drie keer de eindzin. Een proeflezer vindt dat ik die schrappen moet. Ik schrap de eindzin en herlees. Het is zo beter. Volgens mij is het verhaal af. Nu nog wachten of er andere proeflezers zich melden. En dan kan het weg…

2 thoughts on “Verhaal in wording

Leave a Reply

