Contact met andere schrijvers

Of ik nu korte verhalen schrijf voor wedstrijden of een boek, mijn omgeving, met een andere hobby, heeft beperkte belangstelling voor schrijven. Als ik echt diepgaand over mijn liefhebberij of werk wil communiceren, beleef ik er plezier aan om contact te hebben met andere schrijvers. Ik heb een schrijfgroep gezocht in mijn directe omgeving maar kwam iets verder weg terecht omdat ik in een uithoek woon. Ik bezoek workshops en kan daar met mensen in gesprek gaan. Ik ben lid geworden van meerdere schrijfsites, zoals Schrijven Online. Ook heb ik via facebook en skype contacten gezocht en onderhouden. Het voordeel van contact is dat we elkaar op de hoogte houden van bijvoorbeeld wedstrijden, dat we voor elkaar proeflezen (daar leer ik veel van) en niet in de laatste plaats reflectie en gezelligheid vind. Ik skype iedere week met een mede schrijfster zodat ik kan praten over wat ik doe. Dat is anders dan erover chatten, hoewel dat ook zijn charme heeft. Als ik praat gebruik ik een ander deel van mijn hersens. Het stimuleert enorm om te overleggen. Ik onderzoek mijn doelen, bespreek wat ik tegenkom, kom al sprekend op mijn motivatie of gebrek eraan, ik kan mijn emoties aan iemand kwijt – bijvoorbeeld dat ik ergens heel blij over ben, of juist teleurgesteld – en ik belast mijn omgeving niet met mijn schrijfzorgen. Telkens merk ik dat we veel gespreksstof hebben en dat ik weer vooruit ben gekomen.

4 thoughts on “Contact met andere schrijvers

  1. Contacten zijn noodzakelijk tijdens het schrijven. Als reflectie en als klankbord. En om je hoofd even te legen en alles te relativeren. Ik spar graag met je, dat is een ding dat zeker is.

    Liked by 1 person

    1. Inderdaad, dat hoofd leegmaken met kunnen praten vind ik een aangename aanvulling op zelf op je schrijfplek in je eentje alles uitvinden. Ook ik spar graag met jou.

      Like

    1. Daarom heb ik wekelijks een overleg, reageer ik op andermans blog en overleg ik van alles via chat en e-mail. Je kunt me altijd vragen stellen, maar regelmatig overleg verlaagt de drempel om even iets te overleggen.

      Like

Leave a Reply

