Het belang van waarheid

Bij het schrijven is waarheid belangrijk volgens John Gardner in ‘De kunst van het schrijven’. Op gegeven moment was ik dermate met schrijftechniek bezig, dat ik niet meer bezig was met de waarheid schrijven. Maar wat is de waarheid? Sommigen denken dat er meerdere waarheden zijn. Ik ben het daar niet mee eens, maar hoe ik naar het leven kijk, met al mijn ervaring, die ik verteerd heb, met al mijn wijsheid, die door dat verteren is ontstaan, kleurt mijn tekst onherroepelijk. En dan ontdek ik dat ik iets geschreven heb doordat ik staarde naar techniek, waar ik eigenlijk niet lang genoeg over nagedacht heb en wat in tegenspraak is met wat ik denk dat waar is. Dan verander ik het zodat het weer klopt. Niet alleen geloofwaardigheid speelt een rol (al is een onbetrouwbare verteller interessant) maar ook dat ik zelf achter een verhaal kan staan. Ik wil staan achter mijn premisse.

Leave a Reply

