De essay-verteller

In ‘de kunst van het schrijven’ lees ik over de essay-verteller die anders is dan de alwetende verteller. Maar er wordt geen duidelijke uitleg gegeven over deze verteller. De alwetende verteller zou in zwang zijn geraakt door een levensovertuiging dat er een alwetende observator is die vanuit de hemel alles beschouwt en dat die grammaticaal correct spreekt en waardig is. Het is op zijn minst merkwaardig dat men nu deze observator vaak als onbetrouwbaar zich wil voorstellen, bedenk ik me, want wat voor levensbeschouwing past daar bij? Of is het slechts kritiek op de hemel die we ons denken te veroorloven? Maar dit terzijde. De essay-verteller vind ik interessant omdat de observator zowel een persoonlijkheid heeft als analyseert en tentatief kan zijn. Hoe je dat in een kort verhaal kunt bewerkstelligen is echter een vraagteken voor mij. Ik heb er slechts een vage notie van en ik hoop dat het resultaat niet rommelig wordt.

Leave a Reply

