Zoeken naar de eigen stem (2)

Zoeken naar de eigen stem is meer dan techniek uitproberen. Eenmaal gespeeld met techniek, rest de kwestie van smaak. Als ik de vergelijking maak met koken, kun je een hamburger bakken volgens een recept, maar je kunt ook iets nieuws bedenken en vrij handelen met de kennis van koken die je op dat moment hebt. Je kunt zelfs een nieuwe manier van koken uitproberen waarover je niets weet. Misschien is dat de aantrekkingskracht van de huidige barbecuerage. Experimenteren met whiskey houtsnippers. Een waterpan in het rookvat ophangen. Langzamer koken. Ander vlees gebruiken of andere kruiden. Je weet dan niet van te voren wat voor smaak dit oplevert. Maar niet getreurd, anders dan bij koken kun je woorden weghalen en weer toevoegen zonder dat het aanbrandt.

Ik vraag me af of ik wel een constante stem heb. Ik probeerde een ander genre en ontdekte dat mijn stem veranderde. Ik vertelde in kinderlijke stem een verhaal aan kinderen. De proeflezers bevestigden dit. Ik had het gevoel dat ik mijn stem was kwijtgeraakt doordat ik zo worstelde met het genre. Ik vond het verhaal leuk, maar mijn stem was niet naar mijn smaak. Doordat het genre al mijn aandacht in beslag neemt, merk ik dat ik een kinderlijke stem aanneem alsof ik ‘s avonds uit Pluk van de Petteflet voorlees. In een ander verhaal begon ik heel bloemrijk te vertellen. Het verhaal ging letterlijk over het pluche over stoelen. Het gevolg was verwarring over wat mijn eigen stem nu is. Dit komt omdat ik mezelf zie als een constante verteller, terwijl ik een variëteit van vertellers ben, al naar gelang de context, zoals een mens niet maar één rol vervult maar meerdere. De persoonlijkheid past zich aan aan verschillende mensen en rollen. Bij een plechtigheid ben ik formeler, bij een feestje luchtig. Er zit rek in, toch kan ik ook een grens trekken. Ik probeer uit, maar niet alles smaakt mij. Ik zal geen koeienogen eten.

Leave a Reply

