Zoeken naar de eigen stem

Als ik praat met vrienden ben ik mij  er niet van bewust dat ik een eigen stijl van spreken heb. Als ik schrijf heb ik meer tijd om stil te staan hoe ik formuleer. Dan kan ik mijn stijl fijnslijpen en dat kan mij zelfs uit mijn flow halen.

Ik stuurde een verhaal naar een literair tijdschrift. De vorm was goed en de inhoud interessant maar de schrijfstijl kon beter. Het kon scherper. De redactrice stuurde me het verhaal terug met verbeteringen. Het verhaal knapte ervan op en het werd geplaatst. Dat was twee jaar geleden.

Ik kocht twee boeken over stijl (‘Voor de vorm’ van Pyter Wagenaar en ‘Schrijfstijl’ van Heidi Albrecht) en meldde mij voor de cursus ‘Ontdek je stijl’ van Schrijven Online. Ook liet ik voortaan mijn verhalen uitgebreid proeflezen. Onzeker was ik maar dat hield me niet tegen om verder te schrijven. Immers, ik had inhoud en de drang om mijn ideeën op papier te zetten. Ik merkte dat schrijfstijl meer is dan correcte zinnen, het is ook toon, ritme en schrappen las ik in diverse schrijfboeken. Voor toon vind ik ‘De wil en de weg’ van Jan Brokken een aanrader, voor ritme ‘Schrijven is ritme’ van Thomas Verbogt en  ‘Schrijven is schrappen’ van Hans Hogenkamp spreekt voor zich. Ik las meer literatuur om te zien hoe andere schrijvers zinnen bouwen. In ‘De kunst van het schrijven’ van John Gardner wordt de reden van een schrijfstijl uitgelegd. Hoe je schrijft toont hoe je in de wereld staat. In feite schijnt je levenshouding door als je schrijft. Ben je een realist, dan zie je dat terug in hoe je schrijft. Zou mijn levenshouding veranderen door te schrijven?

Inmiddels heb ik complimenten gekregen over mijn schrijfstijl, zelfs gehoord dat een verhaal zeer goed geschreven was. Dat was een verhaal waar ik veel aandacht aan heb besteed. Toch blijft de twijfel over gekozen woorden.

2 thoughts on “Zoeken naar de eigen stem

  1. Bedankt voor de boekentips, Odile. Ja, en die twijfel hè. Soms schrijf je iets waar je zelf helemaal verguld van bent, en dan bij de eerste kritische reactie, ga je gelijk weer twijfelen…

    Liked by 1 person

Leave a Reply

