Schrijven is schilderen

Schrijven is schrappen is de titel van een boek van Hans Hogenkamp dat zoals de titel aangeeft gaat over hoe je een verhaal verbeteren kunt door op een juiste manier jouw verhaal te ontdoen van overtollige woorden. Weg met die bijwoorden en houd het leesbaar, is het adagio. Een boek dat beslist de moeite is om te lezen. Ik heb echter last van bondig schrijven en al gauw wordt het zelfs samenvattend. Te veel ‘tell’ en te weinig show. Een heel compact verhaal schrijf ik dan, in weinig woorden, zoals het bekende verhaal van zes woorden van Hemingway. ‘For sale: Baby shoes, never worn’, maar dan iets langer. Althans dat gebeurt bij een deel van mijn verhalen. Laatst ontdekte ik de remedie. Ik maak een opzet met samenvattende zinnen en vervang deze één voor één door ‘show’. Daardoor wordt mijn verhaal vanzelf langer en minder compact. Hier en daar bewaar ik wat samenvattende zinnen. Immers, het mag best af en toe, samenvatten wat er tussendoor gebeurt of vind je van niet? Een proeflezer vond bij een verhaal namelijk storend dat het tempo van vertellen daardoor wisselde.

2 thoughts on “Schrijven is schilderen

  1. Ik probeer er zelf op te letten dat er variatie zit in de lengte van de zinnen. Ook dat veroorzaakt tempowisselingen, die m.i. noodzakelijk zijn. Alles in hetzelfde tempo lijkt me erg saai.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

