Filteren

Volgens John Gardner is het belangrijkste als je schrijft, de lezer niet uit zijn fictionele droom wakker te schudden. Hoe je dat bereikt mag je zelf weten. Nu wordt dit als argument aangedragen om niet te filteren, dat is een personage laten voelen, denken, vermoeden en dergelijke, waardoor je de actie niet direct maar indirect gepresenteerd krijgt. Door deze werkwoorden te mijden (er bestaan lijsten van) kun je je tekst directer en actiever maken. Een ingreep zoals het vermijden van de passieve vorm. Opstandig kreeg ik zin om meteen een tekst vol filters te schrijven maar ik hield me in. Misschien wil ik lezers wel wakker schudden? Overigens geniet ik vaak van lange indirecte ingewikkelde zinnen. Zou het mijn puzzelbrein plezieren? Volgens onderzoek is dat namelijk het werkzame van Shakespeare. Ik ga ervan uit dat lezers recht hebben om te puzzelen. Ach, misschien zijn lezers verschillend?

Lees meer over filteren hier. En misschien wil je een experiment binnen de regels van deze site proberen. Succes.

Leave a Reply

