Onhandig schrijven

Volgens John Gardner in de Kunst van het schrijven, moet de beginnende schrijver oppassen voor onhandig schrijven. Nu is dat een ruim begrip en kun je de lat heel hoog leggen. Je kunt zelfs de beste schrijvers betichten van onhandig schrijven en dat doet John Gardner dan ook. Ikzelf vind mezelf onhandig schrijven als mijn zinnen niet perfect zijn. Deze ontboezeming heeft ten doel mezelf te bevrijden van mijn perfectionisme en mezelf te relativeren en jou dus ook. Eigenlijk vind ik onhandige zinnen wel aandoenlijk. Ik ben ook moeder en is er iets schattiger dan taalexperimenten van kinderen? Goed, het is dus variabel welke taal ik van mezelf accepteer. Met kromme tenen mezelf teruglezen of intens tevreden herlezen, ik ken beide. Ook kritiek valt volgens een variabel patroon goed of beroerd. Soms merk ik dat ik mezelf al te creatieve zinnen toesta of dat ik saai of cliché schrijf. Een enkele keer hoor ik een jury zeggen dat mijn schrijfstijl prima is of zelfs zeer goed terwijl ik vond dat het verhaal saai geschreven was. Andere keren krijg ik kritiek op mijn schrijfstijl. Ik werk eraan door veel te lezen en uit te proberen. Inanna gaat me een gerichte oefening geven. Ik ben benieuwd.

4 thoughts on “Onhandig schrijven

  1. Is het niet het onhandige wat het weer leuker maakt. En wat je zegt… het criteria is lastig te stellen.
    Ja, kromme zinnen is niet erg handig, maar ja… daar leer je weer van en dat wordt onhandig weer handig… en zo kom ik toch tot een handige/onhandige relaas over bovenstaand. 🙂

    Liked by 1 person

    1. Leonardo’s criterium, de lezer niet uit de fictionele droom wakker te schudden, is handig. Je kunt op je kop staan als je de lezer daarmee een plezier doet. Daarom komt er morgen een blog met een opstandige verrassing. Ach. Weer een beetje krom van me.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

