Schrijven met opzet

Ik heb mijn vinger weten te leggen op een schrijfblokkade. In mijn tipartikel ‘de plotziekte’ bij Schrijven Online legde ik uit dat ik moeite kreeg met het verzinnen van een plot voor een verhaal.

Nu ontdekte ik waar precies in het schrijfproces de hobbel lag. Bij het schrijven aan de plot wilde ik meteen ook mooie zinnen maken. Ik heb deze twee zaken uit elkaar gehaald en ben in samenvattende zinnen het plot gaan schrijven. Daarna ben ik pas de mooie zinnen gaan schrijven. Eerst vond ik dat ik beide processen tegelijkertijd moest kunnen. En dat lukte ook wel bij een zeer kort verhaal tot de vijfhonderd woorden. Voor dit iets langere verhaal lukte het niet. Ik wilde namelijk dat het plot klopte en niet dat het verhaal zou stranden.

Nu heb ik een kort deel samenvatting middenin laten staan. De vraag is of ik beter een sprong maak in de tijd en dat deel oversla of het zo laat staan. Het is steeds de vraag wat beter is, samenvatten of show.

Leave a Reply

