De Wonderen van de Heilbot

Ik won een boekenbon en zocht schrijfboeken of literatuur om van te leren. Beide vond ik in De Wonderen van de Heilbot van Oek de Jong . Het boek is zelf literatuur en handelt over schrijven, voornamelijk over het schrijven van Hokwerda’s kind. Ik lees graag boeken over schrijven om raad te vinden en ter inspiratie. Soms lees ik ze liever dan een roman. Ik zie hoe Oek de Jong zijn zinnen construeert, rustig ingaat op filosofische kwesties en Nietzsche bespreekt in relatie tot zijn vader. Dit afgewisseld met inkijkjes in het leven van Oek en Jeanne en o.a. Amsterdamse taferelen. Zijn argumenten om te beslissen voor de dakloze krant te schrijven. Een goed idee. Ik lees het boek tussen het huishouden door en als ik niet hoef te koken. Even voor  het boodschappen doen. Het beïnvloedt mijn schrijven vooral door me te sterken in beschouwen, opmerken en observeren, en door stromingen toe te laten als inspiratie.

Leave a Reply

