Scheltema aan de Dam

Terug van de workshop georganiseerd door Scheltema, Editio en de Gids in Amsterdam. Iedereen zat geboeid twee uur lang te luisteren naar Adriaan van Dis die breeduit vertelde over schrijven en publiceren. Hij benadrukte dat als je iets van een schrijver wilt kopiëren, dat het wel de discipline en werkhouding is. Hij had een mooie vergelijking met een kip ten aanzien van verhalen. In de kip rijpt er een reeks eieren tegelijk, waarbij het laatste eruit komt terwijl de andere in de wachtrij staan. Zo zou het ook zo zijn dat verhalen in de pijpleiding zitten en broeden terwijl je met een boek bezig bent.

Geïnspireerd en met een gesigneerd boek, met Daphne,​ bestudeerden we literaire tijdschriften, want Adriaan van Dis verzekerde ons dat die gelezen worden door redacteuren. Hij zei dat mensen boven de veertig een abonnement op een blad zouden moeten nemen, omdat de bladen het moeilijk hebben en je maakt daarmee de wereld beter. Ik stond net te twijfelen of ik me niet meer moest richten op publiceren in tijdschriften. Ik zag niet veel fictie in de Gids, maar wel in de Revisor.
Na plezierig napraten ook na het ontbijt nam ik de trein en las het eigenlijke werk, ‘Ik kom terug’ van Adriaan van Dis.
Het nieuwe Scheltema is een plezierige plek om rond te struinen. Intiemer maar toch ruim, verborgen achter een doorgang aan de Dam.

Leave a Reply

