Schrijfboeken en Gogol

Op dit moment lees ik over schrijven. Ik herlees Amos Oz onder andere over Gogol, wat ik vorig jaar voor mijn reis naar Frankrijk, naar mijn honderdjarige oma, in bed las over de gek van Gogol. Het toeval wilde dat ik in het bergdorpje in de Provence de bundel van Gogol vond voor twee euro, in een krat van een antiquariaat die half op de stoep etaleerde in de zon. Het moest zo zijn?

In het vliegtuig naar Nederland begon ik het korte verhaal te lezen, met de smaak van de ontmoeting met mijn jarige oma in mijn hoofd. Kende zij Gogol? Geïnspireerd door Gogol schreef ik een eigen versie van het verhaal van iemand die langzaam maar zeker gek wordt voor een Frans / Belgische schrijfwedstrijd. De uitslag laat op zich wachten, terwijl hij al eerder beloofd was. Geduld… Pas een mail sturen als de beloofde tijd ruim overschreden is. Er kan altijd iets in de organisatie zijn dat het verloop in de weg staat. Het is vooral liefdeswerk, dat jureren en dat georganiseer.

Leave a Reply

