Trek Sagae lessen

Ook Trek Sagae is een reis van de held. De held is de schrijver en de meester is de jury die de held loodst door het avontuur: een SF of fantasy-verhaal schrijven. De oudervaren schrijvers zuchten bij de zinnen van de nieuwelingen. Ze maken dezelfde fouten die in handboeken staan, zelfs als ze die gelezen hebben. Ik zucht. Ik begrijp wel wat er gevraagd wordt, maar mijn tekst ademt nog niet de sfeer die je van fantasy verwacht. Ik wil stiekem eigenlijk een literair verhaal schrijven. Maar ik kan het nog niet combineren met een SF-verhaal. Mijn schrijfstem lijkt wel onder in mijn buidel schrijfgereedschappen verdwenen te zijn. Ik trek mijn schouders op. Na het feest valt het lijvige juryrapport met een zware plof op mijn virtuele deurmat. Ik zou blij willen zijn maar eerst open ik vol zelf-teleurstelling en afhangende schouders het epistel. Al lezend komt mijn enthousiasme terug. De liefde voor de nobele kunst van het schrijven spreekt door de monden van de jury door het hele rapport heen. In plaats van ontmoedigd te zijn, leer ik dat het heel gewoon is bij fantasy om meerdere rondes te herschrijven. Ik heb maar een paar keer geredigeerd en niet echt herschreven. Er gloort nog hoop voor mijn verhaal.

Ik feliciteer de terechte winnaars, en de nieuwbakken helden die het proberen de oudgedienden te trotseren. Met nieuwe ervaringen en werktuig rijker maken ze zich op voor een nieuw toernooi.

Leave a Reply

