Een vleugje mysterie

Na het schrijven van een verhaal voor een wedstrijd, vraag ik steeds om proeflezers op facebook. Het fijne daarvan is dat wie online is de oproep ziet en mogelijk ook even tijd heeft voor een zeer kort verhaal. Dan krijg je ook meestal snel antwoord terug. Je zou het een nadeel kunnen vinden als je veel proeflezers cadeau krijgt op deze manier, maar zo zie ik het niet. Vele ogen zien meer dan een paar ogen en ook verschillende dingen. Er zijn verschillen tussen proeflezers die ik graag ervaar als ik het commentaar lees. Het geeft me een idee over hoe toegankelijk ik het stuk geschreven heb, of het grappig is of flauw, of onduidelijk. Soms als ik schrijf weet ik het niet goed, of het overkomt. In mijn hoofd is het duidelijk, maar of het ook overkomt, vraag ik me af. Als die ene proeflezer met hersenletsel het kan volgen, ben ik duidelijk genoeg geweest. Ik houd ervan namelijk, dat er nog iets te raden valt. Een vleugje mysterie.

Dan heb ik het naar de proeflezers opgestuurd en wacht op hun commentaar. Ik hoop dat ze ondeugdelijke zinnen opsporen en al dat waar proeflezers goed in zijn.

Leave a Reply

