Andere genre uitproberen

Het kan zomaar gebeuren dat er geen wedstrijden zijn in mijn genre. Mijn genre is het literaire kort verhaal, liefst het zeer korte verhaal. Dan zie ik een schrijfwedstrijd in een genre waarin ik nog nooit iets geschreven heb. Bijvoorbeeld Young Adult of Science Fiction. Waarom zou ik in een ander genre proberen te schrijven?

Ik zie niet onmiddellijk de voordelen van iets uit te proberen waar ik niet bedreven in ben. Waarom Salsa dansen als je Tango geoefend hebt? Omdat je zou kunnen ontdekken dat je er plezier aan beleeft. Omdat je je veelzijdig ontwikkelt als je verschillende stijlen uitprobeert. Omdat je je grenzen leert kennen en omdat het uitdagend is. Wie weet ligt daar een talent van je? Een nieuwe techniek kan van pas komen als je dan terugkomt bij je oorspronkelijke stijl. Net of je een reisje hebt gedaan naar een ander land en op nieuwe ideeën bent gekomen. Om beslagen ten ijs te komen kun je lezen over dat andere genre. Bijvoorbeeld een artikel op Schrijven Online over Young Adult.

Leave a Reply

