Nemo de globalist?

Is het visje Nemo een globalist dat de wereld verovert ondanks de angst om zijn geboorteplaats te verlaten? Het lijkt erop, menige queeste heeft in zich de ontdekking van werelden ver weg. Ik lees op dit moment met mijn filosofieclub ‘Het kristalpaleis’ van Peter Sloterdijk, ook al word ik regelmatig opstandig van zijn gedachten en associaties, het boek bevat inspirerende en originele gedachten die mij uit mijn cocoon halen en me anders doen denken en verrijkt doen terugkomen op waar ik ook alweer stond. Als je schrijft kun je anderen herhalen en thuisblijven zowel inhoudelijk als met de vorm waarin je schrijft. Je kunt ook zoals Nemo de stoute schoenen aantrekken en buiten je comfortzone treden. Dat levert spannende onverwachte teksten op, die soms moeilijk leesbaar zijn. Soms verhelp ik dit met een zinnetje hier en een woord daar. Dan verandert een onleesbare reeks mijmeringen in een begrijpelijk iets. Frisheid is zo’n schat die je kunt vinden door buiten kaders te treden. Maar thuis blijven is net zo goed een uitdaging.

Leave a Reply

