Vrij om te schrijven

Ik heb net ingezonden voor een schrijfwedstrijd. Het thema was vrij, dus ik pakte het dit keer anders aan. Ik keek eerst of ik een geschikt verhaal had liggen, en er waren een paar kandidaten, maar ik koos er niet voor om op safe te spelen. Ik schreef een nieuw verhaal. De eerste zin was spannend, maar het verhaal vond ik toch iets missen. Het was zo’n krachtige eerste zin dat het moeilijk was om het verhaal erop aan te laten sluiten zonder dat het als een pudding in elkaar zakte. Ik schreef desondanks het verhaal af, liet het proeflezen en verbeterde het en nu ligt het op de plank.

Een nieuw verhaalidee diende zich aan en ik ging ermee aan de slag. Echter de uitwerking van dit idee was lastig. Want het perspectief was een probleem. Ik schreef verder en liet het proeflezen, zo werden mijn eigen twijfels versterkt en verscherpt. Ik ging daarmee aan de slag en vond een oplossing in het begin van het verhaal. Een paar zinnen erbij maakten duidelijk vanuit wie het verhaal geschreven was. Nu reageerden proefpersonen positief. Nog even een paar woorden veranderen en de begeleidende mail schrijven… Een complex verhaal helder geschreven, mijn opzet is geslaagd.

Leave a Reply

