Museum

Terwijl mijn kind door het museum huppelt met het formulier van de speurtocht en bij kristallen stilstaat, houd ik gezeten op het pluche van de antieke stoel, een facsimile van Michelangelo vast in mijn handen, een krijttekening. Ik word aangekeken door de verstilde blikken van de portretten aan de muren rondom. Schepen varen eindeloos om me heen. De tafel waar ik aanzit, staat in het midden van de zaal. De vingers van de tekening raken elkaar net niet aan. Je weet wel, dat bekende beeld  van twee handen waarbij de wijsvingers naar elkaar reiken, schuin over het blad. De met rode krijtstreken omlijnde vingerkootjes komen tot leven, van het papier af als een poging om contact te maken met de hemel: een diep verlangen van de ziel. Reorganisatie, kapotte wasmachine, ziek kind, oorlog, Charlie Hebdo, antisemitisme, islamofobie, 49 paar sokken per week… De wanen van onze eeuw, alles komt samen in de reikende vingers, waarvan de delicate vingertoppen gevoeligheid uitbeelden. Ik heb het koud en als ik het koud heb ben ik ergens bang voor, een onbestemde angst. Ik heb geen zin. Ik wil me verliezen in een stapel zand. Ik wil dat mijn gedachten los zijn zoals drijfzand. Bewegen, bewegen. Dat het iets nieuws oplevert. Alles heeft bewogen. Een paar ideeën blijven op hun plek, maar de rest heeft bewogen. Overal wapenstilstand. Schepen op zee. Reef de zeilen! Ik ben als een kind op de duinen. Ik ril geborgen in de stoelleuning. Ik schrik op als Sem voor me staat bijtend op zijn potlood. ‘Ik ben klaar! Zullen we naar de uitgang gaan?’

gepubliceerd in Haarlems Dagblad

One thought on “Museum

Leave a Reply

