Ode aan de proeflezer

O, proeflezer, dank, dank, dank. Je haalt de fouten uit mijn tekst die ik niet zie na drie keer lezen. Je versterkt mijn twijfel over een zin, zodat ik het wel herschrijf en sterker maak. Je legt je vinger op zwakke plekken, zodat ik ze herzie. Ik ben afhankelijk van jouw schrijfkunst. Iedere proeflezer heeft andere kwaliteiten. Wat voor proeflezer ben jij? De positivo? De criticaster? Het taal vernuft? Vaak ben je van alles in een. Ik bedank je voor eervolle vermeldingen, voor het winnen, voor het verhaal dat verbeterd op mijn computer staat. Ik schaam me niet om te zeggen dat ik je nodig heb, om te leren en groeien en ooit hoop ik zoveel van fouten geleerd te hebben dat ik ze niet meer maak. Maar het contact met jou is misschien wel het allerfijnste wat er is. Je bent mijn eerste lezer en we wisselen iets uit. Daar draait het om in het leven, delen, met elkaar iets doen en plezier beleven.

Leave a Reply

