Inspiratie

Waar haal ik inspiratie vandaan? Ik las het boek ‘Waanzin in de wereldliteratuur’ waarin geconcludeerd wordt dat waanzin in veel verhalen een rol speelt. Wat afwijkt van het gewone inspireert blijkbaar tot verhalen.
Het gewone met nieuwe ogen bekijken levert ook materiaal op, of je stem anders doen klinken. Mijn inspiratie komt vaak voort uit gekke gedachten en associaties die lijken uit de lucht te vallen. Ik hou ervan te experimenteren met vorm en met technieken. Combineren en uitproberen.
Door dat boek wil ik iets van Virginia Woolf lezen. Ik ben benieuwd naar haar vernieuwende teksten. Hoe schrijft ze met stream of consciousness en kan ik dit ook? Kan ik het op een eigen manier toepassen, en welk verhaal past daarbij? Wat wil ik vertellen?
Ik haal ook inspiratie uit denkkaders. Ik lees nu bijvoorbeeld Peter Sloterdijk, Het Kristalpaleis en dit inspireerde me tijdens het schrijven van mijn winnende verhaal voor het Haarlems Dagblad. Wat ik dan doe is het conflict tussen geloof en globalisme in een beeld vatten. Dit leverde een mooi kort verhaal op in een museum.
Zelfs de middeleeuwse Joodse arts Maimonides inspireert me. Het bezoeken van een museum is namelijk volgens zijn inzichten genezend omdat mooie schilderijen bekijken volgens hem een mens zich beter laat voelen. Hij raadt ook wandelingen in mooie tuinen aan.
Ik probeer dan iets van de schoonheid van het museum over te dragen in mijn verhaal.

Leave a Reply

